søndag 2. desember 2007

Stanthorpe

Bussen fra Bundaberg gikk halv fire om natten. Jeg tenkte at jeg kunne sove på bussholdeplassen fra tolv til bussen kom noen timer senere. Denne planen gikk imidlertid i vasken da jeg møtte en skikkelig ”yo-as” (wannabe tøffing) ved stasjonen. Han valset rundt alene og ville ha meg med til den lokale puben. Etter å ha snakket litt med han virket han som om han var til å stole på. Jeg ble til slutt med til puben som bare var et kvartal borte ifra stasjonen. Vi hadde en ”bundy”, lokaldrinken fra Bundaberg som selges over hele Australia. Dette er forresten rom og cola. Etter hvert virket det som om han var en virkelig fining som bare ville ha litt selskap. Dessuten traff vi en kamerat av han også. Etter å ha vært på puben i etpar timer gikk jeg tilbake til stasjonen og hadde en times søvn før bussen kom.

Etter ni timer på bussen var jeg i Brisbane. Her måtte jeg vente i fire timer før bussen videre til stanthorpe gikk. Jeg fikk sett meg litt omkring i byen, som virket helt ok. Da jeg gikk rundt i sentrum ble jeg vitene til et digert juletre i gågaten. Synet av et juletre samtidig som gradestokken viste 30 varme ikke helt riktig der jeg stod.

Bussen inn til Stanthope tok rundt fire timer. Etter å ha vært på reise i nærmere 18 timer, ankom jeg endelig hostellet. Fasilitetene her er veldig variable. For eksempel er det ikke kokemuligheter. Her er det kun mikrobølgeovn som teller. Stekt kjøtt og fisk utgår av den grunn. Vi kan kun bruke grillen i hagen om helgene. Det som er bra med kjøkkenet er oppvaskmaskinen. Jeg har ikke sett en oppvaskmaskin siden jeg forlot Norge. Utrolig deilig å slippe og vaske opp etter hvert eneste måltid. Rommene er også meget bra med eget bad og tro det eller ei, en TV. For øyeblikket deler jeg rom med tre andre av det motsatte kjønn. To fra sør-korea og ei fra England. Litt rart til tider, men det går greit.

Da jeg snakket med hosteleieren på telefonen lovet han meg at jobben min var timesbetalt. Dette fant jeg fort ut at ikke stemte, da jeg snakket med hun fra England. Hun hadde jobbet på samme farm som meg i en dag før hun sluttet. Jeg tenkte at ingenting kunne bli verre enn Bundaberg, så jeg møtte opp på jobb neste dag med et åpent sinn. Ingenting, verken sjef eller lønn kunne bli verre enn hva jeg opplevde i Bundaberg. Jobben første dag bestod av å plukke nektariner. førsteinntrykket av sjefen var ikke helt bra. Han vriket meget streng på at vi plukket de riktige nektarinene. Vi plukket etter farge og han ville ikke se noen umodne nektariner havne nedi bøtta. Etter en stund fant jeg fort ut at han bare måtte være slik for at vi ikke skulle plukke for mye feil . Jeg fikk høre at jeg var veldig god til å være nybgegynner. De neste dagene gikk jobben veldig greit. Det er tidlige morgener og lange dager, men jeg synes jobben er veldig grei. Jeg har funnet en god tone med sjefen. Han har et hissig temperament når det kommer til å plukke riktig frukt, samtidig som det går an å tulle med han. Den andre dagen hadde han tydeligvis stått opp på feil bein. Noe av det første han sa da vi så vidt hadde begynt å jobbe var ”If someone is picking any green fruit today I´m going to sack the person”. Sånn gikk han rundt å veste den første timen. Jeg måtte virkelig konsentrere meg for å holde meg alvorlig. Lønnen er ikke helt optimal, men allikevel en tredobling fra Bundaberg allikevel. Foreløpig har jeg det veldig greit på jobb. Lønnen dekker kost og losji samtidig som det er litt til overs, da er jeg fornøyd. Jeg har ikke akkurat råd til å gjøre noe annet heller for øyeblikket. Pengene fløy virkelig av sted langs østkysten. Planen er å være her frem til enten rett før eller rett etter jul , nyttår skal feires i Sydney. Til nå trives jeg veldig godt her. Har blitt kjent med en del fine folk. I går hadde vi en skikkelig grillings, anført av en liten kineser. Han hadde virkelig peiling på hvordan det skulle gjøres.

Stanthorpe liggersørvest fra Brisbane og er hele 1000 meter over havet. Dette gjør at det faktisk er litt kaldt her om morgenene. En kan ikke lenger gå konstant i shorts og t-skjorte. Det er ikke lengre fem minutter til nærmeste strand, som det har vært de siste tre månedene. Men faktisk litt fjell og skog rundt meg. Dette og temperaturen gjør at det minner meg om Norge, så jeg føler meg faktisk litt som hjemme her i Stanthorpe.

Ha en fin desember måned der hjemme!

1 kommentar:

Kristin sa...

Endelig har også jeg (ÆÆ,Kenti..)fått ordnet det så jeg kan skrive, Øystein! Spennende å følge deg,vennen!Ser jo ut som du klarer deg bra..venn med sure sjefer og alt..skikkelig loffeliv..men d høres ut som du trives:-)Lurer på hvor du skal feire jul..
Ha det veldig bra!!!
Tante Kristin