søndag 27. januar 2008

Laos - Saktegaaende baat, Luang prabang og Bursdag





Siden sist har jeg beveget meg sakte men sikkert til Luang Prabang, Laos. For aa komme dit tok jeg en saktegaaende baat fra grensen til Thailand. Paa veien ble jeg kjent med en gruppe aussier og etpar engelske. Vi har mer eller mindre holdt sammen siden vi traff hverandre paa grensen til Laos. Den saktegaaende baaten skulle over to dager ta oss til Luang prabang. Med livet som innsats kunne en alternativt velge aa bruke en speedboat. Det skulle visst ta seks timer (hvis en kom frem). Paa baaten slo vi I hjel tiden med aa spille kort. Etter hver t som vi spilte kom det flere og flere folk som ville vaere med. Etter aatte timer paa baaten kom vi frem til hvor vi skulle sove over for natten. Neste dag gikk vi ned til baaten litt tidlig for aa sikre oss greie plasser. Vi fikk de samme plassene som dagen foer. Ting tar tid her i Laos. Baaten forlot ikke kaien foer halvannen time etter at den skulle ha gaatt. Dagen foer maate vi vente paa maten i halvannen time foer den kom. Folk er generelt veldig avslappet i forhold til tid. Etter ti timer paa baaten kom vi omsider frem til Laung prabang. Jeg luftet at det var bursdagen min neste dag. Alle var veldig klare paa at den ikke skulle forbigaas i stillhet. Paa bursdagen min gikk vi alle sammen til en utrolig flott foss i et nasjonalparkomraade. Vi fikk ogsaa sett en tiger og noen bjoerner. Fra meg og tigeren skilte det kun et gjerde. Dersom jeg ville risikere fingrene mine, kunne jeg tatt paa den.
Da vi kom hjem igjen dro vi alle til en restaurant for en bedre middag. Vi var alle ganske leie av asiatisk mat saa jeg valgte at vi skulle gaa paa en pizzarestaurant. Mens vi spiste ble belysningen senket og kelneren kom ut med kake og lys mens alle sang bursdagssangen for meg. Det var utrolig goey. Alle barene her i byen stenges klokken halv tolv. Etter det er det visst ulovlig aa selge alkohol. Den eneste plassen en kan faa kjopt seg et glass her i byen er paa en bowlingklubb langt ute i ingenmannsland, eid av politiet. Vi fortsatte feiringen der. Da vi kom dit var det bare oss og noen lokale, men etterhvert kom det flere og flere turister inn. Kvelden var i hvertfall veldig vellykket.

Igaar bestemte jeg og de tre aussiene oss for aa dra videre til Hanoi. Vi krysser grensen over til Vietnam per fly senere idag.

1 kommentar:

Per sa...

Hei Øystein.

Det synes som om spennende opplevelser står i en uendelig kø. Kos deg videre, ha det kjekt, men ha alltid i bakhodet en grunnleggende "take care"-tankegang.