fredag 15. februar 2008

Kambodsja








Foer jeg dro til Kambodsja dro jeg via Mekon deltaen sor i Vietnam. Her fikk vi se flytende markeder paa Mekon elva. Vi kjorte ogsaa med baat mellom nabolagene langs elva. Utrolig aa se hvordan de lever der. All klesvask, oppvask og kroppsvask foregaar i Mekon elva som ja, er veldig skitten. Paa turen hafdde jeg en pytonslange rundt halsen. Har folt meg mer komfortabel, men det gikk fint. Det siste maaltidet i Vietnam var slanger. Rett for maten kom paa bordet gikk jeg gjennom restauranten for aa finne toalettet da gikk jeg forbi slangeburene hvor det var sikkert over femti levende slanger i. Det var rett for jeg avbestilte bestillingen, men jeg klarte meg gjennom maaltidet som faktisk var helt ok. Slangekjott har ikke noe saerlig spesiell smak.
For aa komme meg inn til Phnom Phen tok vi en baat. Der ble jeg kjent med noen trivelige Engelske. Vi skal akkurat den samme reiseruten gjennom Kambodjsa og inn til Thailand saa vi reiser alle seks sammen naa. Reisefoelget er veldig bra og enkelt aa ha med aa gjoere. Under baatturen fikk vi se hvordan de bodde langs elva. Her bruker de kuer til aa ploye jorda og all planting skjer for haand.
Etter totalt 12 timer paa reisefoten kom vi endelig frem til Phnom Phen. Vi sjekket inn paa et ok hostel som hadde restaurant og bar med utsikt over en flott innsjo.
Mellom 1975 til 1979 gikk Kambodjsa gjennom et veldig brutalt regime. En regner med at to millioner mennesker ble drept under denne perioden. En kan lese mer om regimet paa denne linken: http://en.wikipedia.org/wiki/Khmer_Rouge
Vi besokte det fengselet hvor fanger ble torturert paa det groveste. Etter aa ha blitt torturert ble en sendt til "killing fields" for aa bli drept. I fengselet kunne en forsatt se blodflekker i gangene og en fikk se de forskjellige rommene hvor de ble torturert. Her stod den samme sengen som uttallige usyldige mennesker hadde blitt torturert i. En fikk ogsaa se utstyret de brukte. Paa veggen hang det bilder av folk som ble torturert. I fengselet hadde de insatte ingen rettigheter. De laa paa linjer i digre rom og de kunne ikke snakke med hverandre. Etter aa ha vaert i fengselet gikk vi videre til "the killing fields" hvor en fikk se massegraver. Midt paa omraadet var det et digert minnebygning med over 800 skallhoder som var blitt bevart. Her kunne en tydelig se spor etter slag mot hodet. Hversiden av et digert tre stod det et skilt om at dette treet brukte de til aa denge smaa barn slik at de doede for de ble kastet i massegraven.

Etter en veldig tankevekkende dag slappet vi av paa hostellet. Her moette vi tre Norske fra Stavanger! Hun ene hadde til og med gaatt paa st.olav ett aar over meg. Jeg har ikke moett en norsk siden Stanthorpe saa det var deilig aa kunne snakke Norsk igjen. Det var utrolig rart aa hoere stavangerdialekten.
I Phnom Phen moette jeg ei jente fra Holland som jeg traff i Nha Trang. Det er tydelig at alle har saa aa si den samme reiseruten. De engelske traff ogsaa paa to fra Australia som de ogsaa traff i Nha Trang. Vi reiste alle aatte til Siem riep for aa besoke Angkor wat som var heilt ubeskrivelig imponerende. Vi dro til tempelet for aa se sola staa opp bak templene. Det var vannvittig fint. EN regner med at rundt 2 00 000 mennsker bodde i denne byen som er rundt 1 000 aar gammel.

Kambodsja har vaert veldig fint. De lokale her er veldig trivelige og engelsken deres er imponerende. En ser ikke saa mye mopeder rundt i gatene her som i Vietnam. Faktisk saa er Kambodsja det landet jeg har foelt meg mest trygg i. Det er ikke langt mellom politi eller en vakt som ser til at alt gaar riktig for seg.

I morgen venter en 12 timers busstur til Bangkok. Fra der skal jeg ta enten et tog eller fly til soer thailand. Der ska jeg komme meg ut paa en oy hvor en kan dykke.

2 kommentarer:

Odd Fridtjov sa...

Heilt utrolig kor du reise altså! Lykke te vidare.

Kristin sa...

Ja, nå ligger du vel og dupper i havet v/Thailand, eller kanskje du er videre? Her regner og regner det, bare så du kan nyte ennå mer :-)Ha det veldig bra!!!
Tante