lørdag 1. mars 2008

Koh Tao - tid for .... avslapping



Etter en 48 timers busstur fra Siem Riep, Kambodsja, kom jeg til slutt frem til Koh Tao. Koh Tao er en liten tropisk øy på Thailands østkyst. Planen var å bare være her noen dager for så å komme meg over til naboøya. Men etter hvert falt jeg helt pladask for stedet så jeg endte opp med å være der i åtte dager. Jeg bodde på et fint resort rett på stranden. Rommet mitt hadde en stor seng og kabeltv. Det ble mye Premier League på meg.
Ellers så dykket jeg også litt. Fra mitt kurs i Australia var jeg kvalifisert til å gå ned til 18 meter. Jeg tok et lite minikurs som gjør at jeg nå kan gå ned til 30 meter. Selv om Koh Tao visst skal være en av de beste dykkeplassene i Thailand, vare forholdene veldig skuffende. Sammenlignet med Great Barrier Reef, Australia var sikten elendig. Da instruktørene en sjelden gang så skilpadder eller haier var de helt i hundre. I Australia så vi dette hele tiden. Men, men uansett er det alltid kjekt å bare være der nede. Puste under vann er en deilig og befriende følelse.
Været var utrolig flott. Med rundt tretti grader i lufta og snaut det samme i sjøen kunne jeg ikke klage. Jeg ble godt kjent med de som jobbet på dykkerskolen. Mange av dem hadde bare planlagt å være der i noen dager, men endte opp med og være der i flere måneder. Koh Tao er virkelig en fin plass. Det fikk jeg oppleve når jeg og noen svensker leide mopeder og kjørte rundt på øya.
Langs strendene var det restauranter og barer. Det var utrolig delig å nyte middagen på en av disse restaurantene, se sola gå ned i horisonten mens en hadde lyden av bølgene slå mot land.Hver kveld hadde barene på stranden ”fire show” på stranden. Noen lokale drev og sjonglerte med flammer mens de danset på en akrobatisk måte.
Koh Tao var en ferie fra reisingen for meg. Etter fem hektiske uker gjennom Asia, trengte jeg virkelig en pause. Det var så utrolig deilig å ta alt helt med ro i noen dager.
Etter åtte dager var jeg klar for en lang etappe til New Zealand via Sydney. Det ble tre dager med minimalt med søvn. Jeg tok en båt og et nattog fra Koh Tao til Bangkok. Flyturen fra Bangkok til Sydney var den desidert verste jeg har hatt. Det var helt umulig å få noe søvn. Jeg ankom Sydney på morningen og hadde en travel dag fremfor meg med mye praktisk å ordne. Jeg sov over hos min gamle kollega. Lengden på denne natten ble redusert til det minimale da det var sent i seng og tidlig opp for å rekke flyet. Det var trist og måtte si farvel til Sydney. Jeg har virkelig noen flotte minner fra den byen og jeg kommer garantert tilbake en gang.
Etter en fin flytur fra Sydney kom jeg frem til Christchurch, New Zealand. En utrolig flott og avslappende by. Det var en utrolig stor kontrast og komme fra byene i Asia til en så ren by. Alt er så utrolig skikkelig igjen. Alt i Asia var ”halvveis”. Prisene er plutselig veldig høye igjen. En kan ikke lengre sjekke inn på flotte hoteller, klage på at sengen er for liten eller at badet er for lite. Til gjengjeld er en garantert varm dusj og et normalt toalett som en ikke trenger å ”flushe” manuelt.
Etter to dager her i byen drar jeg ned til Qeenstown som er lengre sør på denne sør-øya. Det skal visst være en utrolig spennende by med mye og gjøre. Etter det er planen komme meg opp til nord-øya og tilbringe resten av oppholdet her. Sør-øya skal visst være veldig lik Norge med isbreer, fjell og fjorder. Da jeg har sett alt dette i Norge skal jeg konsentrere meg om nord-øya.

Ingen kommentarer: