fredag 16. november 2007

Noosa


Som tidligere nevnt var planen å bosette seg her i Noosa. Jeg fant fort ut at dette ikke er stedet for den slags. Noosa er et av Australias dyreste sted å bo. Dessuten er det nærmest ingen andre working holiday folk her. For det meste er det bare lokale og forbipasserende backpackere som bor her. Derfor måtte jeg forandre litt på planene. Jeg har et høyt ønske om å oppleve den vestlige og østlige forskjellen mens jeg er her, så jeg tenker på å ta en tur til Vietnam, Thailand og Kambodsja. Lommeboka begynner å bli rimelig tynn etter hvert, så jeg trenger en jobb ganske kjapt. Jeg orker ikke å bosette meg i en ny by igjen, finne leilighet og jobb krever en del jobb. Derfor fant jeg ut at det beste er å plukke litt frukt for noen uker. For så å komme seg videre. Utrolig kjedelig jobb, men en opplever litt av "outbacken". Samtidig tror jeg det kan bli en fin opplevelse i ettertid. Etter x antall uker med fruktplukking skal jeg gjøre meg ferdig med østkysten før jeg drar til Asia for en måneds tid.
Noosa er en veldig fin plass. Mange turister og backpackere, men allikevel veldig avslappet og rolig sted. Da jeg kom til Noosa etter seksten timer i buss, hadde jeg en halvveis peiling på hvor jeg skulle bo. Mens jeg sjekket kartet kom en gutt (som også virket litt "lost") bor til meg og spurte hvor jeg skulle bo. Han hadde booket inn på et Hostel som visstnok skulle vøre veldig bra. Jeg var åpen for det meste og hadde ingen formaning om hvordan mitt var, derfor fant jeg ut at hans hostel var verdt et besøk. Etter å ha introdusert oss for hverandre kom det frem at han het Anders og var fra Sverige (for å holde oss til ett språk her nede fortsatte samtalen på engelsk). Vi fant bussholdeplassen og tok bussen til hostellet, som i og for seg virket veldig greit. Litt utenfor byen, men rett med beachen. Vi benyttet dagen til å ta oss en kikk i nærområdet. Planen var å gå inn til sentrum. Det var lettere sakt en gjort. Etter halvannen times gange, fant vi ut at vi hadde mer eller mindre gått i ring. Men det var en fin tur og vi hadde en interessant samtale. Dagen etter danderte vi opp en skikkelig grillmiddag. Jeg traff på ei engelsk jente (Maddy) som også ville være med, så vi hadde en fin middag alle tre. Dagen etter gikk Anders på en surfeskole. Jeg og Maddy gikk fra hostellet langs kysten og inn til byen hvor vi spiste lunsj på stranden. Tilbake gikk vi gjennom en nasjonalpark. Vi håpet på å se koalaer, men de uteble. Da kvelden kom fortsatte vi suksessen fra gårsdagen med grillings. Denne middagen ble om mulig enda bedre. Nå skal jeg og Anders videre til Fraser Island. Der har vi booket oss inn på en tur som går ut på å kjøre rundt på øya sammen med andre bakcpackere.

Ingen kommentarer: